Blog

Infecties, virussen – hoe jezelf te verdedigen?

Ingrediënten:

Infecties, virussen – hoe jezelf te verdedigen?

Virale infecties zijn al jaren bij ons en behoren tot de meest voorkomende die u kunt krijgen. Ze kunnen verschillende symptomen veroorzaken, in vele vormen, soms acuut of chronisch. Dus de vraag is hoe je jezelf kunt verdedigen? Laten we beginnen met onze immuniteit.

Er zijn twee soorten immuniteit, namelijk niet-specifieke (aangeboren) immuniteit die genetisch bepaald is. De huid en slijmvliezen zijn de eerste bescherming van het lichaam tegen ziekteverwekkers.

Verworven immuniteit is de tweede verdedigingslinie. Het ontwikkelt zich gedurende je hele leven en is gebaseerd op complexe celsequenties. Aangeboren en verworven immuniteit ondersteunen elkaar en creëren het afweersysteem van het lichaam. Als ons systeem naar behoren werkt, kan het lichaam ons beschermen tegen microben zoals virussen of bacteriën. Als het verzwakt is, betekent dit frequente infecties, verkoudheid en andere ziekten.

Wat kan onze immuniteit verzwakken?
Onze levensstijl heeft een grote invloed op de immuniteit. Drugs, zoals alcohol of sigaretten, zullen deze nadelig beïnvloeden, ze zullen snel de eerste verdedigingslinie tegen pathogene ziektekiemen vernietigen. Een eentonig dieet, rijk aan enkelvoudige suikers, transvetten of sterk verwerkte producten, verzwakt de afweer van het lichaam. Ons immuunsysteem is nauw verbonden met het zenuwstelsel en daarom zal stress, vooral wanneer het chronisch is, uw immuniteit verzwakken. Zoals ik al eerder zei, moet je ook slaapgebrek vermijden en onthoud dat de juiste hoeveelheid slaap 7-8 uur per dag is. Een vermoeid lichaam is vatbaarder voor virale infecties.

Immuniteit is de sleutel
Onthoud dat het beschermen van de immuniteit en goede hygiëne van uw lichaam het beste is dat u kunt doen om uzelf tegen virussen te beschermen.

Artsen zeggen dat een gezonde levensstijl en een goed dieet zeer belangrijke factoren zijn bij het voorkomen van virale infecties. Hier zijn enkele simpele regels die je zullen helpen in de strijd:

Voeg kruiden toe aan je dieet. Uien, knoflook, gember, oregano, kurkuma, cistus, tijm en zoethout hebben een virucidaal effect. Ze zijn geweldig in tijden van verhoogde infectiecijfers.
Regelmatige fysieke activiteit. Het maakt niet uit of u nu thuis of buiten bent, het is een feit dat elke beweging die u maakt een positief effect heeft op uw immuniteit.
Eet meer vitamine C. Het verhoogt de immuniteit van slijmvliezen tegen infecties. Goede bronnen van vitamine C zijn vooral: paprika, vlierbessen, appelbes en frambozensap, gefermenteerde groenten, citrusfruit.
Belangrijke micro-elementen – zink en selenium. Zink activeert immuuncellen en beschermt ze tegen de effecten van zuurstofradicalen. Bovendien produceert selenium antilichamen wanneer er een risico op infectie bestaat. Je vindt ze in de volgende producten: paranoten, zeevruchten, gevogelte, lever, zonnebloem, peulvruchten, volkoren granen, noten, amandelen, sesam, spruiten, knoflook, ui, gist.
Zorg voor voldoende vloeistoffen. Water hydrateert het lichaam en helpt gifstoffen te verwijderen. Je kunt gember, frambozensap of honing toevoegen aan warme dranken omdat deze producten bacteriedodend en bacteriostatisch zijn, de immuniteit stimuleren en op deze manier heb je een extra wapen tot je beschikking.
Was groenten en fruit grondig. Besteed speciale aandacht aan het grondig wassen van dat voedsel dat je rauw eet vanwege de bacteriën die zich op hun oppervlak kunnen bevinden. Het is de moeite waard om in gedachten te houden hoe lang het duurt voordat sommige voedingsproducten, vooral exotische, onze winkels bereiken.
Was je handen vaker dan je normaal doet. Myjcie ręce częściej niż zwykle. Raak de leuningen en deurgrepen op openbare plaatsen niet aan.
Kortom, een uitgebalanceerd dieet zorgt ervoor dat ons lichaam in goede conditie blijft. Hierdoor kan het lichaam beter omgaan met de virussen die het aanvallen. Je moet je ook herinneren aan fysieke activiteit, maar niet alleen af ​​en toe, maar regelmatig, ongeacht de tijd van het jaar. Lichaamsbeweging en voeding bieden het lichaam de mogelijkheid om effectief te reageren in moeilijke situaties, ook in de strijd tegen infectie. Het immuunsysteem verzorgen moet elke dag plaatsvinden, zelfs bij de minste activiteiten. Vergeet niet om kruiden te gebruiken die virucidale eigenschappen hebben bij het koken. Het is vooral de moeite waard om ze nu vaker te gebruiken. Besteed aandacht aan een goede hygiëne en zorg er in het bijzonder voor dat u uw handen grondig wast en desinfecteert, zodat u niet het risico loopt ziek te worden. Je moet elke dag werken voor een goede immuniteit, dus begin nu!

Bronnen:
Sochacka.M., Błach-Olszewska.Z. Mechanizmy wrodzonej odporności. Postepy Hig Med Dosw. 2005; 59: 250-258.
Wierzbicka-Woś.A., Tokarz-Deptuła.B., Deptuła.W: Układ odpornościowy a wirus grypy. Postepy Hig Med Dosw. 2015; 69: 214-220.
Prączko.K, Kostka.T. Aktywność ruchowa a występowanie infekcji górnych dróg oddechowych u osób w starszym wieku. Gerontol Pol 2005; 13; 3: 195-199.
Bernatowska.E. ik wsp. Pierwotne niedobory odporności w praktyce lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Pediatr Dypl. 2013; 17 (1): 9-20.
Sobieraj-Garbiak.I, Drożdżyńska.M. Wybrane zakażenia bakteryjne – nieuniknione zagrożenia zdrowia i życia człowieka. J Life Sci 2015; 61; 1, 99–107.
Hoyles L, Vulevic J. Diet, immunity and functional foods. Adv Exp Med Biol. 2008; 635: 79-92.

Anna Lewandowska

Over Anna Lewandowska

Athlete and nutrition specialist. Multiple medalist of the national in traditional karate in European, and World Championships. Author of workout plans and books about healthy lifestyle that everyday helps her motivate over a million of people to change to a healthier lifestyle. Founder of Healthy Plan by Ann, Diet & Training by Ann. CEO of Foods by Ann. Co-founder of Baby by Ann. Wife of footballer Robert Lewandowski, captain of Poland's national football team and Bayern Munich player.

Related Posts